Enhedslisten foreslår minimumsnormeringer i Gentofte

Desværre virker det som om at de Konservative sammen med SF, Socialdemokratiet, Radikale og Venstre fortsat vil sidde på hænderne og vente med at indføre minimumsnormeringer i Gentofte.

Nu er der kommet et minimalt løft på finansloven, hvor Gentofte Kommune vil modtage stort set det samme beløb som SF, Socialdemokratiet, Radikale, Venstre og Konservative i Gentofte har valgt at spare på daginstitutioner i 2020.

Hvor ville det være dejligt hvis de 5 partier var visionære og forholdt sig til, hvordan dagligdagen fungerer for børnefamilier, hvor begge forældre har fuldtidsstillinger. Det er desværre ikke tilfældet!

Enhedslisten har gennem flere år fremsat forslag om, at der skal være mere personale i daginstitutionerne i ydretimerne, hvor børn afleveres og afhentes – uden partierne har lyttet.

Første og eneste gang vi hørte SF udtale sig om minimumsnormeringer her i Gentofte var da Enhedslisten havde sat minimumsnormeringer på dagsordenen til sidste Kommunalbestyrelsesmøde, og det vi hørte fra SF i Gentofte var afstemt med de partier de har indgået budgetforlig med (Socialdemokratiet, Radikale, Venstre og Konservative).

Der skal spares over 6 millioner på daginstitutionerne i 2020 og man vil ifølge udvalgsformanden indlede forhandlinger om hvordan de 6 millioner, vi modtager gennem Finansloven, om hvordan pengene skal bruges.

Det skriger til himlen at budgetforligspartierne har så lidt føling med hvad der er behov for i kommunens daginstitutioner og fortsat vælger at sidde på hænderne, i stedet for at handle.

Rul besparelserne tilbage, tilfør flere midler og få så sat i gang med at indarbejde minimumsnormeringer. Gentofte Kommunes børn og pædagoger har brug for bedre forhold. Minimumsnormeringer NU og ikke når børnene der bruger vores daginstitutioner er blevet voksne!

Line Traugott
Enhedslisten Gentofte