ENHEDSLISTEN GENTOFTE – BUDGET FORLIG I GENTOFTE KOMMUNE

Vi er for første gang gået med i et 2 årigt budgetforlig. Dette skyldes ikke mindst MF’s åbne forhandlingsforløb, lydhørheden overfor vores synspunkter og nok så væsentligt, at der ikke er de stramme bindinger, som den tidligere borgmester krævede for at indgå et budgetforlig, hvor parterne ikke kun var bundet af de fælles forståelser, men også af ikke at kunne ytre sig om ikke fælles forståelser.

Vi finder, at der er rigtigt mange gode elementer i budgetforliget:

Endelig har vi fået en borgerrådgivet, som en af de sidste kommuner i landet, det er et af vores gamle krav, som er blevet nedstemt gang på gang. Jeg skal hilse fra bl.a. Handicaprådet og Socialpolitisk forum og sige at det er de rigtigt glade for og at de venter sig meget af dette tiltag. Som vi drøftede på sidste kommunalbestyrelsesmøde har der været meget store problemer i sagsbehandlingen i forhold til børn og handicappede. Vi regner med at en borgerrådgiver kan være med til at rette op på bl.a. disse problemer.

I budgettet er der rigtigt mange gode miljø/klima-tiltag:

• Flere og bedre og bredere cykelstier.
  • Fremme af den kollektiv trafik.
  • Energirenovering af kommunens bygninger.
  • Et borgerklimating som ganske vist foreløbigt kun står som en engangsforetagelse, men som vi håber og regner med kan blive noget der kan blive et fortsættende borgerinddragende initiativ der kan bidrage til at styrke arbejdet med klimaet i kommunen.
  • Der skal opsættes flere ladestandere i kommunen således at det også kan blive meningsfyldt for beboere i etageejendomme at have en el-bil.
  • Kommunen skal igangsætte udarbejdelse af klimabudgetter for kommunen således at vi kan se hvilken betydning de forskellige beslutninger i kommunalbestyrelsen har for klimaet, samt følge op på udviklingen i kommunens klimaaftryk.
  • Vi har også fået fremskyndet udrulningen af fjernvarme i kommunen.
  • Budgettet indeholder nu rigtigt mange positive tiltag for børn og unge bl.a. påbegyndelse af en tolærerordning.
  • Endelig bliver der gjort noget for at imødekomme manglen på ungdomsboliger.
  • Der vil blive gjort rigtig meget for at forbedre bedre arbejdsmiljøet for de ansatte i kommunen og for deres kompetenceudvikling.
  • Endelig vil jeg nævne 2 nye sundhedsmæssige tiltag, som til min store undren ellers er blevet nedstemt de sidste mange år, det er et forsøg med at tilbyde gratis førstehjælpskurser til kommunens borger, da ordentlige førstehjælpskurser mærkeligt nok ikke er noget man som indbygger i Danmark kan få, som en hjælp til at kunne hjælpe andre.
  • Derudover skal der gøres mere for opsætning af 24/7 fuldt tilgængelige hjertestartere i hele kommunen. Det er vigtigt at der i elle egne af kommunen er meget kort til en hjertestarter.